Social media

Alle marketingcommunicatie wordt gepersonaliseerd

De vraag die bij marketingcommunicatie moet worden gesteld is: ‘gaat de marketeer de zaak personaliseren of gaat de consument  er zelf voor zorgen dat hij alleen gepersonaliseerde content voorgeschoteld krijgt?’

Dit is een vraag die de internetmarketingwereld vandaag de dag behoorlijk bezighoudt. Moet een consument gaan unsubscriben, defrienden en unliken om ervoor te zorgen dat hij alleen relevante info binnenkrijgt, of wil hij ook buiten zijn directe interessegebied informatie krijgen? Marketeers zijn vanzelfsprekend altijd bezig om de boodschap die zij versturen zo veel mogelijk relevant te maken voor de doelgroep. Daarom personaliseren ze de communicatie. De techniek die hiervoor gebruik wordt is hierin tot nu toe altijd een bepalende en beperkende factor; hoe goed de algoritmes ook zijn, het blijft lastig om exact de juiste boodschap naar de juiste persoon te brengen.

Marketing-en-communicatie-940x440

Push of pull?

Mensen worden in groepen verdeeld, terwijl ze als individuen willen worden behandeld. Ook zijn er consumenten die hun privacy erg hoog in het vaandel hebben staan. Hierdoor wordt het personaliseren van boodschappen nog lastiger. De laatste jaren gaat het steeds meer over ‘pull’ in plaats van ‘push’, maar de realiteit is toch iets genuanceerder. Ondanks dat reclameboodschappen al sterk gepersonaliseerd zijn, blijven adverteerders vaker push-mechanismen gebruiken om hun boodschap onder de aandacht van de consument te brengen. Hierdoor is het nog steeds een soort gok of de boodschap relevant is voor de ontvanger en of hij er voor open staat. Dit leidt tot ‘campagnewaste’.

2013 is het jaar waarin duidelijk wordt in hoeverre de techniek verdere personalisering toelaat en of de omslag van pull naar push echt gemaakt wordt.