Online zoekgedrag vrouwen laat duidelijke trends zien

We wisten al dat vrouwen gemiddeld langer online zijn dan mannen. Helemaal op retail sites blijken vrouwen veel tijd door te brengen: daar zijn vrouwen zeker twintig procent langer actief dan hun vriend of echtgenoot. Deze uitkomsten van het onderzoek Women on the Web: How Women are Shaping the Internet, hebben marketeers van zeer nuttige informatie voorzien (presentatie). Met een nieuw onderzoek van Beslist.nl wordt nu ook duidelijk welke producten op welk tijdstip van de dag extra gewild zijn bij vrouwen. De waargenomen trends zijn opmerkelijk!

Women-on-the-web-how-women-are-shaping-the-internet

Vooral verschillen te zien binnen de typische vrouwenproductgroepen

In mode en gezondheidsproducten, productgroepen die als typisch vrouwelijk worden beschouwd, zijn de duidelijkste verschillen te zien. In de ochtend hebben vrouwen andere behoeften dan in de avond is heel duidelijk terug te zien in het online zoek- en koopgedrag van de ruim drie miljoen bezoekers die geanalyseerd zijn door Beslist.nl. Naar gezondheidsproducten wordt veel voor en tijdens de lunch gezocht. Opvallend is dat bikini’s duidelijk in de middag worden bekeken. En vrouwen hebben in de avonduren het meest behoefte aan schoenen en mode.

Uitzondering: schoenen

Binnen alle productgroepen voor vrouwen zijn er momenten in de week aan te wijzen waarop de vraag groter of juist kleiner is. Opmerkelijk is dat schoenen hierop een uitzondering vormen. Vrouwen trekken zich niets aan van het tijdstip als het om schoenen gaat: de zoektocht naar een nieuwe aanwinst voor de eigen schoenencollectie duurt de hele week en daar besteden vrouwen veel tijd aan. Er wordt overigens niet alleen veel tijd door vrouwen aan het zoeken naar schoenen besteed, schoenen doen vrouwen ook regelmatig tot een aankoop zwichten. Dat blijkt uit een heel ander onderzoek van PromotionalCodes.org.uk, waaruit bleek dat een Britse vrouw per jaar gemiddeld € 675 uitgeeft. Schoenen zijn dus een productgroep om rekening mee te houden!

infographic-onderzoek-beslist