AEGON, DELA en Menzis beste verzekeraars op sociale media

Zoals we al lieten zien is internetmarketing onmisbaar voor domeinen als marketing en sales. Bedrijven moeten gebruikmaken van de mogelijkheden van sociale media. Sinds 2011 voert het bedrijf ITDS Business Consultants daarom jaarlijks de Social Media Insurance Monitor uit om te onderzoeken welke verzekeraars het beste omgaan met de nieuwste ontwikkelingen.

“Verzekeraars moeten transformeren naar een social business. Content en storytelling gaan een heel belangrijke rol spelen om klanten te houden en te binden.”- ITDS Business Consultants, 2014

AEGON, DELA en Menzis de grote winnaars

Onder de algemene verzekeraars stak AEGON met kop en schouders boven het sociale mediaveld uit: de verzekeraar houdt zich dagelijks bezig met prikkelende digitale content en heeft dit strategisch verweven in de organisatie. De Haagse verzekeraar ging er dan ook met de gouden Award vandoor en werd gevolgd door de ‘herkenbare identiteit’ van Interpolis en de ‘storytelling’ in reclames van Allsecur.

Voor uitvaart- en zorgverzekeringen zijn twee aparte categorieën gemaakt. In de eerste groep sleept uitvaartverzekeraar DELA de gouden titel in de wacht. Menzis blijkt van de zorgverzekeraars het effectiefst sociale media toe te passen.

social media insurance monitor 1

Aanbevelingen

Volgens ITDS moeten de verzekeraars professionaliseren en sociale media op zo’n manier inbedden dat ze transformeren in social businesses. Hierbij spelen content en storytelling een steeds grotere rol en mag ook het gebruik van mobiele apparaten niet over het hoofd worden gezien. Eerder posten we al een infographic met verbeterpunten van banken en verzekeraars op het gebied van sociale media.

“Social media moet in het DNA van een verzekeraar komen”- ITDS

Verzekeraars moeten zelf de sociale mediastaf oppakken om het gesprek met hun klanten aan te gaan. Zoals wij al schreven wordt de marketingcommunicatie steeds persoonlijker en als verzekeraars de sociale media niet verweven met hun DNA, zullen ze de strijd om de ultieme merkbeleving gegarandeerd verliezen